NieuwsOnderwijsWieringermeer

Afsluiting Surplus Zomerschool in Wieringerwerf

WIERINGERWERF – Deze zomer hebben De Triangel, De Peppel en De Zilvermeeuw de handen ineen geslagen tijdens de eerste editie van de Surplus Zomerschool. Een pilot die deze scholen namens Stichting Surplus hebben uitgevoerd omdat dit goed aansloot bij de visie van deze scholen. Van maandag 9 t/m 18 augustus 2021 namen 50 leerlingen deel aan de Surplus Zomerschool. Tijdens deze dagen werden de kinderen op een leerzame, speelse manier voorbereid op de start van het nieuwe schooljaar.

De kinderen gingen acht dagen op gezette tijden naar school. “Dit helpt kinderen alweer wennen aan de regelmaat die gedurende het schooljaar van hen wordt verwacht”, legt Marie-José Tinebra uit, directeur van obs De Triangel in Wieringerwerf. Bij haar op school heeft de eerste editie van de Zomerschool plaatsgevonden. “Daarnaast horen de kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond dagelijks de Nederlandse taal om hen heen en wordt er van hen verwacht deze ook actief te gebruiken”, vervolgt Kees Overmeijer, locatieleider van De Peppel in Middenmeer. Binnen De Peppel is een ‘nieuwkomersklas’ gevestigd. Ook de kinderen van de nieuwkomersklas waren uitgenodigd om deel te nemen aan de zomerschool.

Dit alles draagt bij aan een goede start van het nieuwe schooljaar, waarbij binnen een kort tijdsbestek gewerkt kan worden aan het leren van verschillende nieuwe vaardigheden. De kinderen werkten tijdens die dagen aan een gezamenlijk project met een aantrekkelijk thema. De ochtenden stonden in het teken van een taalrijke leeromgeving en na een uur pauze gingen de kinderen in de middag aan de slag met sportieve, creatieve en culturele activiteiten. Dit alles in samenwerking met Sportservice Schagen en de Cultuurschuur in Wieringerwerf.

Bastienne Bijl, per 1 augustus directeur van De Zilvermeeuw, vult tot slot aan: “Het belangrijkste was dat de kinderen die naar de Zomerschool gingen vooral veel plezier maakten met elkaar!" Kees Overmeijer, sluit zich daar volledig bij aan” leerlingen van drie verschillende scholen die elkaar twee weken geleden nog nooit hadden gezien en verschillende taalachtergronden hebben zijn nu al de beste vrienden”. Kees vervolgt: “Ook de ouders hebben elkaar al beter leren kennen, er zijn alleen maar winnaars. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit initiatief geen vervolg zal krijgen”.

Laat meer zien
Back to top button