NieuwsWieringermeer

Jaaroverzicht 2019: November

Lichaam van vermiste Marcin Dmytryszy gevonden
De dode man die 22 oktober in een sloot langs de Zuiderdijkweg in Wieringermeer werd gevonden, blijkt van de vermiste Marcin Dmytryszyn (26) te zijn. De politie bevestigt dit naar aanleiding van DNA-onderzoek.
Marcin was al sinds maart dit jaar vermist. De politie heeft samen met familie en vrienden van Marcin eerder nog een grote zoekactie rond Wieringerwerf gehouden, maar daarbij werd geen spoor van de vermiste Marcin gevonden. Uit het onderzoek is niet gebleken dat er sprake is van een misdrijf.

Beschonken bestuurder valt in slaap op afrit A7 Wieringerwerf
In de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 november troffen dienstdoende agenten een voertuig aan bij de afrit Wieringerwerf. De auto stond midden op de rijbaan. Bij het voorbij rijden kregen de agenten het idee dat er iets niet klopte. En dat vermoeden bleek juist. De bestuurder van de auto lag te slapen achter het stuur met een draaiende motor. Uit nader onderzoek bleek dat de bestuurder zijn roes lag uit te slapen. Hij blies 560 Ug/l. De bestuurder werd aangehouden en er is proces-verbaal opgemaakt. Het sanctiebedrag zal rond de 700 euro liggen.

Werkzaamheden nieuwe banen TC Middenmeer begonnen
De tennisbanen van TC Middenmeer zijn aan renovatie toe. En dat wordt groots aangepakt. Het hele park wordt meteen onder handen genomen. Begin november begon een enthousiaste groep vrijwilligers met het eruit halen van de oude gravel.

Gemeenteraad unaniem ingestemd met de begroting 2020
Op 7 november 2019 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de begroting 2020. De begroting sluit met een positief saldo van € 1.119.547. Dat geld wordt gebruikt om beleid te intensiveren door bijvoorbeeld meer aandacht voor de zorg en het onderhoud van de openbare ruimte.

Leerlingen Don Boscoschool planten bollen om Kristallnacht te herdenken
Leerlingen van basisschool Don Bosco hebben bollen van de Freedom Flame Tulp geplant bij het oorlogsmonument in het dorp. Hiermee herdachten ze de Kristallnacht, de aanval op de Joodse bevolking in Duitsland tijdens de nacht van 9 op 10 november. ‘Toen werden heel veel Joodse bedrijven kapotgemaakt, ramen ingegooid en huizen in brand gestoken’, vertelt één van de leerlingen tegen NH Nieuws verslaggever Matthijs Gemmink. ‘Je verbaast je wat ze allemaal weten’, vertelt Otto Smit van het 4 mei comité Wieringermeer. Hij begeleidt het project bij het oorlogsmonument.

Opnieuw klachten lichtoverlast kassen Agriport A7
Een inwoner van De Strekel in Wieringerwerf, op enkele kilometers van de kassen gelegen en in de bebouwing, stuurde ons een foto die is gemaakt op 3 november 2019 om 1.14 uur. De foto doet vermoeden dat dat de 95% verduistering niet wordt gehaald.

Foto: Rien Hoekenga

Carnaval 2020 onder leiding van Prins Paljas 1/3
Afgelopen zaterdag heeft het Prinsenbal van Carnavalsvereniging de Meerkoetelaars plaatsgevonden in Café Bij de Buren. Het jaarlijks terugkerende onthullen van de nieuws prins heeft dit jaar een extra randje door het 66-jarig bestaan van de Meerkoetelaars. Dit jaar hebben de raadsleden gekozen voor Ton van Oers als aanvoerder van de vierders. Onder de naam Prins Paljas 1/3 heeft Ton dit Jubileumjaar de hoogste machtspositie binnen de vereniging, en zal hij voorop in de polonaise zijn positie innemen.

Sinterklaas is aangekomen in Wieringerwerf
Sinterklaas is zaterdagmiddag 16 november aangekomen in Wieringerwerf. Na een rondrit door Wieringerwerf onder muzikale begeleiding van Dweilorkest De Klinkers arriveerde de goedheiligman rond 15.00 uur bij de Cultuurschuur. Waar Loco-burgemeester Theo Groot de Sint welkom heette. Daar was nog een heel feestelijk programma in de theaterzaal. De organisatie was wederom in handen van Dorpsvereniging De Ruimte.

‘De carnavalsvierders zijn al vroeg actief dit jaar’ – Foto: De Meerpeen – Alexander Bügel

Route 66 in de polder van start
De snelheid op de Flevoweg is aangepast, dat meldde een oplettende lezer van De Meerpeen. En inderdaad in plaats van de gebruikelijke 60 km per uur is deze verhoogd naar 66 km per uur. Het vermoeden is dat dit al te maken heeft met het carnaval. Het wordt namelijk een bijzonder jaar voor de Meerkoetelaars, want de Carnavalsvereniging bestaat in 2020 exact 66 jaar. Wat in carnavalstermen een heus jubileum betekend. Dit zal over ongeveer 3 maanden uitgebreid gevierd worden onder leiding van Prins Paljas 1/3.

Fleur Raateland door naar de battles van de Voice of Holland

De negentienjarige Fleur Raateland is afgelopen vrijdag doorgedrongen naar The Battles in het populaire televisieprogramma The Voice. Fleur wist alle vier de stoelen te laten draaien en koos daarna voor het team Anouk. In 2014 won de toen 14-jarige Fleur de Liaison TalentenJacht in Brandend Zand. Waar ze als prijs haar eerste CD-Single op mocht nemen in de Liaison Studio in Wieringerwerf. Nu, 5 jaar later, heeft ze definitief gekozen voor de muziek en maakt ze indruk in The Voice.

Foto: Erwin Slootweg

De Meerkoetelaars vieren groots Jubileumfeest

Zaterdagavond 23 november hielden de Meerkoetelaars hun 66-jarig Jubileumfeest. In de fraai opgetuigde feestzaal aan de Cultuurweg lieten de Meerkoetelaars zich fêteren door oud Raadsleden, oud dansmariekes, oud hofkapellers, en vele andere bezoekers met een groot Carnavalshart.

Groningse formatie De Stroatklinkers zingen nieuw lied over de Wieringermeer
Op zaterdag 23 november was de Groninger formatie De Stroatklinkers in de Cultuurschuur Wieringermeer in Wieringerwerf. Als verrassing voor het publiek zongen ze een Nederlandse tekst van Hans van der Veen op de melodie van Ede Staal zijn ‘Doar bluit mien eerappellaand’. Rien Hoekenga filmde het geheel en de Liaison Studio mocht de audio nabewerken. Geniet van een nieuw lied over de Wieringermeer gezongen door De Stroatklinkers!

Laat meer zien